


Jelentősen drágulhat az amatőr hoki
A két felszerelésgyártó cég, a CCM és a Bauer eladása komoly áremeléseket hozhat mindkét oldalon.
Az 1899-ben alapított CCM jelenlegi tulajdonosa a Birch Hill magántőke-befektetési társaság, amely 2017-ben 110 millió dollárt fizetett az adidasnak. Az 1927-ben létrejött Bauer a Fairfax Financial Holdings és a Sagard vagyonkezelő csoport társtulajdonában van. Ez a két cég gyakorolja a hatalmat a Maverik Lacrosse felett is – amely lacrosse-felszereléseket gyárt –, és ugyanúgy eladó, mint a Bauer, de ezzel most nem foglalkoznánk. Az értékesítésről szóló hírek valamikor május végén, június elején röppentek fel, hogy eladósorba került a jégkorongpiac két legmeghatározóbb szereplője. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy az amatőröktől a profikig évek óta ez a két vállalat adja a világszerte eladott hokikorcsolyák nagyjából 90 százalékát. Ilyen piaci részesedés mellett teljesen joggal merül fel a kérdés, hogy mégis miért eladó mindkét cég?
Röviden azért, mert képtelenek jelentősen növelni az eladásaikat, hosszú hónapok óta stagnálnak, mert maga a jégkorongpiac alig-alig növekszik és ugyanez igaz a regisztrált játékosok számára is. Bármilyen meglepő, a növekedést kicsit sem segítette a Stanley Kupa rájátszása, az eladásokra nem volt hatással a fantasztikusan debütáló női profi liga, a PWHL első szezonja sem, sőt az ugrásszerűen megnőtt tv-s közvetítések és hozzá kapcsolódó reklámok száma sem segített. A két vállalat jelentéséből kiderül, hogy a termékek iránti kereslet még akkor is megnőtt, amikor a cégek emelték az árakat, de ez csak arra volt elég, hogy egyensúlyba hozzák a végösszeget, amit a másik oldalon a kevesebb regisztrált játékos száma okoz. A Hockey Canada jelentése szerint a 2020/21-es szezon óta a regisztrált játékosok száma folyamatosan emelkedik, de még mindig messze nem éri el a pandémia előtti szintet. Az Egyesült Államokban már más a helyzet. Ott a bejegyzett játékosok száma már most eléri a 2019/20-as szezonban látottakat, de Kanadával szemben ott nem a hoki az elsődleges sport. Megelőzi a baseball, a kosárlabda, az amerikaifutball és sok helyen a gurulós, európai is. A lényeg azonban mindkét esetben ugyanaz: a piac és a játékosok száma stagnál, ennek köszönhetően pedig csak úgy tudnak több nyereséget termelni, ha folyamatosan árat emelnek, ez pedig egy végtelenített lefelé tartó spirált eredményez.
Ez az áremelés leginkább az alsó és középosztálybeli családokat, az amatőr és félprofi csapatokat érinti, akik gyakorlatilag már képtelenek kigazdálkodni a felszereléseket. A jégkorong költségei – még ha csak szabadidős céllal is – annyira megnőttek, hogy kijelenthető, a hoki már a gazdagok sportja. És már nemcsak Kanadában, hanem világszerte. Lehet valaki kevésbé tehetős vagy gazdag, profi vagy amatőr, egy dolog közös mindannyiukban: ez pedig a márkahűség. Többek között ezért is tudott ez a két cég ekkora szeletet kihasítani a piacból, ez viszont jelentősen változhat a közeljövőben, hogy ha a márkahű felhasználók elpártolnak egy olcsóbb termékeket nyújtó cég felé, vagy egyenesen felhagynak a jégkorong bármilyen szintű űzésével.
Mivel a CCM-et és a Bauert birtokló cégek nem tudják a nyereségeiket növelni, ezért az eladás mellett döntöttek. Mindkét vállalat eladását a világ egyik legnagyobb befektetési bankja és pénzügyi szolgáltatója, a Morgan Stanley felügyeli. Rick Westhead, a TSN riportere szerint a CCM eladása valahol 570 millió körül lesz. Ez egyelőre csak feltételezés, iparági szakértők szerint viszont két dolog nem az, amiben maximálisan egyetértenek: mindkét cég egy-egy magántőke-befektetési társaság kezébe kerülhet és bárki is lesz a vevő, minkét esetben jelentős áremelésekre lehet számítani.